Dominika Maison „Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych”
Gdyby zrobić zestawienie obrazujące ile książek wydanych na polskim rynku dotyczy ilościowych a ile jakościowych metod badań marketingowych, prawdopodobnie proporcje by były mniej więcej na poziomie 9:1. Studenci (zwłaszcza parę lat temu) narzekają, że na rynku brakuje pozycji, dzięki którym mogliby się nauczyć jak powinno się prowadzić zogniskowane wywiady grupowe nazywane potocznie fokusami, oraz jak analizować dane zebrane w czasie takiego badania. Książka Dominiki Maison w momencie jej wydania (2001 rok) była w Polsce prawdopodobnie jedną z kilku pozycji, które podejmowały w sposób pogłębiony daną tematykę. W czasie, kiedy ja studiowałem chyba nie było lepsze pozycji poświęconej fokusom. Właśnie ta unikalność w pewien sposób nadała jej symboliczną wartość „kultowej” pozycji.
Maison w swojej książce opisuje w jaki sposób tworzyć scenariusz wywiadu grupowego, jak przeprowadzać fokusy, jak panować nad grupą, jakie techniki stosować do rozbudzenia wyobraźni respondentów. Czyni to wszystko bez tzw. „lania wody”. Zwięźle i treściwie – czyli to, co lubię.
Jest tylko jedna trudność związana z tą pozycją… chodzi o jej dostępność. Jest właściwie obecnie nie do kupienia. Można ją co najwyżej znaleźć w bibliotekach (chociaż o to nie łatwo). Jeśli jednak stawiacie pierwsze kroki w badaniach jakościowych – zdecydowanie warto poświęcić trochę swojego czasu, żeby ją zdobyć.
Czy warto przeczytać? Jeśli ktoś z Was jest w trakcie studiów, a chciałby w przyszłości się zajmować badaniami jakościowymi – niezbędna książka!
[Dodatkowa informacja: W 2010 roku została wydana kolejna książka Maison – „Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta”. Na podstawie innych pozycji książkowych tej autorki czuję, że i ta pozycja może miło zaskoczyć. Recenzja już wkrótce!]