Anna Sarnacka-Smith „Everest lidera. O wartościach, silnym zespole i skutecznym przywództwie”
Do tej pory zdarzyło mi się czytać jedynie kilka książek napisanych przez polskich szefów/menedżerów – takich książek na naszym rynku wydawniczym jest bardzo mało. Kiedy dowiedziałem się, że na rynku pojawiła się nowa pozycja – napisana przez konsultantkę HR Annę Sarnacką-Smith – z dużą ciekawością po nią sięgnąłem. Dlaczego? Sam jako menedżer z krótkim 2 letnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołem cały czas szukam wiedzy, która pozwoli mi być lepszym szefem.
Książka składa się z 4 części:
– pierwsza to wywiady z liderami – zarówno polskimi między innymi Andrzejem Blikle, Robertem Korzeniowskim czy Marcinem Ochnikiem, ale również zagranicznymi takimi jak: Chris Cebollero, dr Bradley Smith
– druga zatytułowana „Obudź w sobie lidera” zawiera dużo przekazu, który pasowałby również do innych pozycji o rozwoju osobistym: wyjdź ze strefy komfortu, bierz odpowiedzialność za swoje życie, bądź asertywny, zachowaj spokój, pracuj nad sobą
– trzecia część koncentruje się na zasadach budowania zespołu z naciskiem na opisanie modelu komunikacji DISC – modelu, z którym ja zetknąłem się się w czasie szkoleń menedżerskich, które przechodziłem w zeszłym roku. W mojej opinii to najciekawszy model pokazujący różnice w komunikacji różnych typów osobowości – przede wszystkim dlatego, że daje wskazówki pozwalające na poprawę komunikacji i pomaga lepiej zrozumieć to w jaki sposób myślą i zachowują się osoby z innym typem osobowości niż nasza. Jeśli nie zetknęliście się z tym modelem wcześniej – polecam „Everest lidera”, żeby zapoznać się z tą koncepcją.
– ostatnia część dotyczy już konkretnie pracy szefa i wyzwań, które przed nim stoją – budowanie zespołu, rekrutacja nowych osób, przekazywanie feedbacku, delegowanie zadań. W bardzo zwięzły sposób autorka przekazuje porady i konkretne schematy zachowań. Myślę, że dla wielu osób (zwłaszcza początkujących menedżerów) może być to najbardziej interesująca część książki.
Najmniej ciekawą częścią książki okazały się dla mnie wywiady z liderami. Z jednej strony niby zaznaczyłem sobie kilka cytatów, do których będę wracał, z drugiej strony mam wrażenie, że te rozmowy były do siebie dość podobne… A może to celowy zabieg autorki, która chciała uwypuklić to jak kluczowe dla liderów jest własne określenie wartości wokół których chcą budować swój zespół czy organizację? W każdym razie gdybyście nie byli zainteresowani tym fragmentem „Everestu lidera” to nie porzucajcie lektury książki.
To, co bardzo doceniam w „Evereście lidera” to duch w jakim napisana jest ta książka. Duch życzliwości, podejście koncentrujące się na rozpoznaniu silnych stron szefa i zespołu, zarządzanie oparte na wartościach i szacunku wobec drugiego człowieka akcentujące ważną rolę komunikacji. Jestem pewien, że zarówno szefowie jak i pracownicy będą korzystać ze stylu zarządzania opartego na takich wartościach. To jest też styl zgodnie, z którym ja chciałbym rozwijać swoje kompetencje liderskie.
Przy okazji Wam się do czegoś przyznam. Pierwszy raz w życiu czytając książkę zdarzyło mi się na niej notować. Zawsze bazgranie po stronach, zaznaczanie kluczowych fragmentów wydawało mi się herezją 😉 Chyba dopiero po tym jak zacząłem korzystać z Kindle’a i zaznaczania kluczowych fragmentów zmieniłem swoje podejście w tym aspekcie. Do „Everestu lidera…” zamierzam jeszcze zaglądać więc takie notatki pomogą w zlokalizowaniu kluczowych dla mnie fragmentów.
Podsumowując: książka Anny Sarnackiej-Smith w sposób holistyczny podchodzi do roli szefa: od określenia wartości i motywacji wewnętrznych lidera, przez reguły dotyczące współpracy i komunikacji z ludźmi, po przedstawienie różnych technik pozwalających w codziennej pracy zarządzać zespołem. Z tej perspektywy jest niezwykle cenną książką, z której według mnie mogą skorzystać zarówno początkujący jak i bardziej doświadczeni menedżerowie. Dla tych drugich lektura książki może być o tyle cenna, że skłoni do refleksji i zadania sobie pytania, z którym coraz częściej doświadczeni menedżerowie będą musieli się zetknąć: „Czy mój styl zarządzania i komunikacji, który sprawdzał się tyle lat pasuje do oczekiwań najmłodszego pokolenia wchodzącego na rynek pracy”. Ale to już osobny ciekawy temat wart osobnej notki na blogu 🙂
Dziękuję wydawnictwu MT Biznes za udostępnienie książki do recenzji.